måndag 19 november 2018

GAMLA HISTORIER BLIR SOM NYA

Här kommer ytterligare några gamla historier, upphittade lite var stans.


En skogsarbetare klev in på Systembolaget i Lycksele och begärde en hela svart vinbärsbrännvin.
-Jaha, sa expediten och ställde flaskan på disken. Får det lov att vara något mer?
-Nä, sa skogsarbetaren. Jag drick´ bare hemkört.
-Men varför köper ni då svart vinbärsbrännvin?
-Hä gör jag kräm på!


Den unge ovane barberaren råkade skära en kund under rakningen så illa att det började blöda. För att i någon mån reparera sitt misstag frågade han:
-Vill ni att jag sveper in huvudet i en våt handduk?
-Nej tack, sa kunden. Jag tar det med hem under armen.


Den klädmedvetne direktör Andersson stod framför spegeln i herrekiperingen och provade en kostym av modernaste snitt. Efter en stund sa han:
-Jag tycker jag ser ut som en gangster.
-Ja, direktörn, sa biträdet. Men det kan nog ingen kostym i världen göra något åt.


-Vad menar ni med att gå till frisören och klippa er på arbetstid?
-Håret växer ju på arbetstid.
-Ja, men allt har väl inte vuxit medan ni varit på arbetet?
-Nej, men jag har inte klippt av mig allt heller.



Pastor Jansson var ute och åkte bil med ett par församlingsbor när de plötsligt fick punktering.
-Nu får vi organisera det här och dela upp arbetet med att byta däck, sa den ene. Du Kalle, får sköta domkraften, jag sätter fast hjulet och pastorn går utom hörhåll.


En gammal man gick in på postkontoret för att skicka ett brev. Framme vid disken sa expediten:
-Ni måste sätta på ett frimärke till. Det här brevet är för tungt.
-Vad ska det vara bra för? Då blir det ju ännu tyngre!



Två gubbar i snösvängen stod och hängde på spadarna i kylan när basen Pettersson kom förbi.
-Men skotta på för hellskotta,gubbar. Annars fryser ni ihjäl!
-Ta det lugnt bara, Pettersson. Här ser du grabbar som kan frysa.


Två korvfabrikanter hade sina butiker mitt emot varandra. En dag satte en av dem upp en skylt med texten:
Jag levererar korv till hela stan.
Konkurrenten svarade dagen däpå med en skylt där det stod:
Jag levererar korv till hela landet.
Den förste satte då upp en ny skylt:
Jag levererar korv till Hans Majestät Konungen.
Dagen därpå stod det på den andra skylten:
Gud bevare Konungen!

2 kommentarer: