tisdag 6 november 2018

NÄR KUNGEN KOM TILL UDDEVALLA

Här var det trångt om saligheten i centrala Uddevalla den 6 juni 1984. Det är Nationaldagen (som Svenska flaggans dag upphöjdes till året före) och anledningen till folkhavet är att kungen och drottningen besöker staden.


I hörnet Kungsgatan-Trädgårdsgatan låg Rodins Sport vid den här tiden. Här hänger folk ut genom fönstren på andra våningen för att få en skymt av kungaparet.


En ridande polis övervakar folkmassan från hästryggen framför rådhuset.


Så förflyttar vi oss till södra hamnen, där kungen går att urskilja på långt håll när han är på väg att gå ombord på m/s Byfjorden för vidare befordran till fortsatta festligheter på Gustafsberg.


Här har drottningen anslutit medan fotograferna klättrar på taket ovanför dem för att få de bästa bilderna på Carl Gustaf och Silvia.


För mig som diskret privatfotograf blir det mest ryggar som fastnar på plåten både inne i stan och ute på Gustafsberg.


Och när Carl Gustaf äntligen kommer inom skotthåll för min kamera vänder han på huvudet och tittar åt andra hållet just som jag knäpper.


Det var bara att sätta sig på gräset bland allt folket utanför badrestaurangen och konstatera att varken kungen eller drottningen hade visat något större intresse för att vara med på mina bilder.


Men när jag kom hem och drog upp bilderna såg jag att de kungliga faktiskt hade fastnat på ett par av dem även om det blev lite oskarpt.


(Klicka på bilderna så blir de större - med undantag för de två understa som märkligt nog blir mindre.)

1 kommentar:

  1. Kunglig Hovfotograf, jo, jag tackar jag!

    SvaraRadera