lördag 1 juni 2019

VERA I HASSELBACKEN

I ett av mina föräldrars gamla fotoalbum har jag hittat ett par kort från Hasselbacken. Eftersom min syster Birgitta ser ut att vara i femårsåldern får jag det till att de är tagna någon gång under 1953, där hon står framför samma staty som finns i området i dag. Den var sedan i många år placerad på ett annat fundament några meter därifrån, vänd åt ett annat håll, men det är alltså samma staty som nu har flyttats närmare torget och placerats vid den nya, svängda trappan.



Statyn heter Vera och är gjord i brons av konstnären Einar Luterkort, skulptör keramiker och tecknare som levde i Stockholm 1905-81. Vem Vera var har jag inte hittat någon uppgift på, mer än att Luterkort gjorde flera Vera-statyer, som bland annat finns även i Ludvika och Mariestad. Den i Uddevalla är från 1946 och placerades i Hasselbacken den 20 september 1949.
Den är en av flera liknande statyer som invigdes i Uddevalla detta år. Flicka med flätor placerades i Margretegärdeparken och Vadande flicka i Sörkälleparken. De båda sistnämnda är gjorda av den finske skulptören Matti Haupt och skänktes till Uddevalla stad av skeppsredaren Gustaf Thordén.



Och när föräldrar tar med sina barn till Hasselbacken är det naturligtvis då som nu i stor utsträckning för att mata fåglarna. Så även den här gången under första halvan av 50-talet, då mamma Ingrid dagen till ära tagit på sig sin pälskappa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar