måndag 17 juni 2019

NÄR SAMVETET SLÅR TILL

Liggande på dödsbädden kallade direktör Pettersson på sin kompanjon, övertygad om att han inte hade långt kvar.
-Nu när jag ska gå bort vill jag lätta mitt samvete. Det var jag som stal obligationerna. Jag samarbetade också i hemlighet med vår värste konkurrent i många stora affärer. Och jag har länge haft ett förhållande med din hustru.
Kompanjonen smålog stilla.
-Jag vet allt det där, sa han. Det är därför jag har gett dig arsenik.



Karlsson hade levt ett händelserikt liv, men nu hade han blivit frälst och vittnade i församlingen. Syndabekännelsen var lång. Den upptog både superi, slagsmål, kortspel och skumma affärer. Slutligen kom han till sina fruntimmershistorier.
Då reste sig en liten dam och trippade mot utgången. Karlsson ropade efter henne:
-Sitt ner. Jag tänker inte nämna några namn.



Strax före stängningsdags kom två gangsters in i en bank i Chicago och kommenderade hela personalen att lägga sig på mage på golvet medan de länsade bankvalvet.
En av de kvinnliga anställda lade sig i nervositeten  på rygg i stället.
-Vänd på dig, viskade hennes kvinnliga kollega som låg bredvid. Det är ett bankrån och ingen firmafest.


Den gamle översten passerade lille Pelle som stod och stampade i en vattenpöl.
-Inte ska du plaska så där, min lille vän, sa översten. Du kan ju bli våt om fötterna.
-Håll säften, ävla beväring!



Fadern ville lära sin son att tala hyfsat. I synnerhet var det två ord som sonen använde ideligen och som störde honom.
-Lyssna noga nu, sa fadern. Om du vill göra din pappa riktigt glad så ska du sluta använda två ord. Det ena är skithäftigt och det andra är asfräckt.
-Okej farsan. Vilka är dom två orden?



Överstinnan ringde efter en snickare eftersom skafferidörren hade slagit sig och behövde hyvlas av. Snickaren anlände till våningen och sa:
-Jaha, tanten. Vilken dörr är det fråga om?
Överstinnan mönstrade snickaren genom lornjetten och sa strängt:
-Man brukar kalla mig överstinnan!
-Ja, sa snickaren. Är det inte fan vad folkhumorn är grym. Mig brukar dom kalla Knickedicken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar