tisdag 14 maj 2013

MOSSIG JORDBRUKARE I FARTEN

Det har blivit hög tid för vårbruket i trädgården. Vi som tillhör de jordägande klasserna ställs då inför en hel del problem. Till exempel hur vi ska bli av med mossan i gräsmattan.


Själv är jag så mossig att jag kör med kratta och handkraft.
Vilket i skrivande stund har gett mig valkar i nävarna, ont i ryggen, svår träningsvärk i axlarna samt en stukad armbåge.


Det lär även gå att förebygga problemet. Mossa trivs i skugga och där det är fuktigt, läser jag på nätet. Därför ska man beskära sina träd kraftigt och dränera marken ordentligt, men det är ju så dags att få reda på det nu.


Jag vet också att det finns kemiska bekämpningsmedel, men jag tycker det känns som mer våld än nöden kräver för att ta död på lite mossa.
-Du kunde ju börja med att skrapa bort lite på dig själv, var det en som sa när jag påpekade det och dessutom talade om att jag varken har mossrivare eller vertikal skärare.
Spännande fortsättning längre fram i veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar