fredag 15 augusti 2014

FRÅGAN ÄR FRI

Det hade blivit dags för gren nummer två i årets mångkamp på landet mellan kåsören och redaktör S, nämligen frågesport.



Även denna gick av stapeln utanför kåsörens sommarstuga, där redaktör S en stund tidigare hade vunnit det inledande pilkastningsmomentet. Detta dock först efter ett nervkittlande drama av sällan skådat slag, en gastkramande tillställning där kåsören visserligen drog det kortaste strået men ändå kände sig som den moraliske segraren efter en magnifik spurt, nästan utan motstycke i denna mångkamps historia.



De båda atleterna hade nu förflyttat sig till kåsörens trädgårdsmöbler där ett parasoll skyddade dem mot den brännande solen.
Nu var det frågesport med NE-kort som stod på programmet, en gammal fin gren som gett upphov till många hårda diskussioner och skärmytslingar genom åren.
Matchen var stipulerad att gå i fem ronder med tio frågor i varje till var och en av atleterna.
Redaktör S inledde med att läsa kåsörens frågor i första omgången.



– Vilken nationsflagga visar ett emblem med sköld och spjut?
– Det måste väl vara Kenyas men jag visste inte att det var en sköld. Jag trodde det var en skalbagge.
– Det får du rätt för ändå, sa redaktör S.
– Det är klart jag ska ha, sa kåsören. Jag svarade ju rätt. Nästa fråga.



– Vilken svensk bergsman var 1434 ledare för upproret mot Erjk av Pommern, läste redaktör S.
– Engelbrekt, sa kåsören.
– Och mer då?
– Engelbrektsson, sa kåsören.
– Det är godkänt.
– Det är klart det är godkänt, det är ju rätt.



– Nu hoppas jag du ger mig lika lätta frågor, sa redaktör S när de var kåsörens tur att läsa från korten. Första frågan löd:.
– Vad kallas på svenska den vanliga sjukdomen pneumoni?
– Förkylning, sa redaktör S.
– Är det ditt svar, sa kåsören.
– Lunginflammation då, sa redaktör S.
– Ja, sa kåsören. Det ska det vara så det får du väl rätt för då.
– Det är klart jag ska ha rätt, sa redaktör S. Nästa fråga.



– Vilket handikapp hindrade Beethoven från en fortsatt framgångsrik pianistkarriär?
– Han var döv, sa redaktör S.
– Dövhet står det på kortet att svaret ska vara, men du får väl rätt för det också.




På det viset böljade spelet fram och åter. När kåsören hade svarat på alla 50 frågorna och redaktör S hade tio kvar från sitt sista kort visade det sig att han behövde fyra rätt för att nå oavgjort och fem för att vinna. Han hade fått ihop fyra när en fråga återstod. Den löd som följer:
 Vad behöver aeroba bakterier för sin tillväxt och energiomsättning?
– Luft, sa redaktör S.
– Njaaa, sa kåsören.
– Jag menar syre, sa redaktör S.
– Hur ska du ha det nu?
– Syre.
– Jaha, sa kåsören. Då konstaterar jag att du har förstört hela tävlingen genom att vinna även den här grenen. Nu leder du med 2-0 och därmed är den avslutande minigolfen betydelselös för mångkampens utgång. Men vi kör väl ändå?
– Absolut, sa redaktör S. Jag är redo för nya trakasserier.
Fortsättning följer.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar