måndag 25 augusti 2014

GAMLA UDDEVALLABILDER

I min mammas efterlämnade fotoalbum har jag hittat ytterligare några gamla Uddevallabilder. För att se andra liknande, som jag tidigare delat med mig av i denna blogg: Skriv in Uddevalla i rutan uppe till vänster och klicka Enter.


Här är ett kort taget från Kungstorget västerut med Kampenhofsfabriken skymtande längst ner i bakgrunden. Årtalet är 1948 (åtminstone på poststämpeln), då cykeln som synes var ett vanligt fortskaffningsmedel. Trots att Kungsgatan hade tillåten biltrafik – i båda riktninarna till och med – syns här inga motorfordon. I stället promenerar folk till synes lugnt mitt i gatan.
Till höger ses Jörnstedts hörna, som var en populär träffpunkt och där nedanför biografen Röda Kvarn. Jörnstedts startades 1939 av blivande modekungen Thorsten Jörnstedt som hette Jönsson från början. Affären i Uddevalla var den första i en rad modehus. Där hade ingen mindre än Tor Isedal arbetat som biträde innan skådespelarkarriären tog fart. Åtminstone sas det så när jag växte upp på 50-talet.
I huset till vänster dominerades bottenvåningen av Anna Niclassons manufaktur och damkonfektion. Det huset revs i början på 60-talet och ersattes av Kungshuset som stod färdigt 1962.


Här är samma plats med lite bredare perspektiv på ett kort även det från slutet av 40-talet. Karl X Gustaf och Erik Dahlberg blickar då som nu ner över torget. Här syns också större delen av rådhuset med de två gamla kanonerna på var sin sida av ingången. Där står också ett antal cyklar parkerade, och utanför Anna Niclassons manufaktur har en bil av tidstypisk modell stannat.
I nordvästra hörnet av torget ses någonting som jag minns som ett tidningsstånd från min barndom. Mannen som hade hand om det stod framför en vägg av tidningar och hade kassalådan bredvid sig på en smal disk om jag kommer ihåg rätt. Strax till höger därom står en vagn på hjul. Kan det möjlige vara en tidig variant av glasskiosk?


Sörkälleparken stod färdig 1931, men så gammalt är inte det här kortet eftersom skulpturen ”Vadande flicka” har hunnit placeras där. Den är gjord av den finske konstnären Matti Haupt och donerades till Uddevalla stad av Gustaf Thordén på 1940-talet. Bilden är förmodligen tagen i början på 50-talet då bebyggelsen på båda sidor om Södra Drottninggatan hade nått ända ut till Sörkällan. 
Utanför huset till vänster stannade bussen från Kapelle som jag ibland åkte med när jag hade varit hos mormor på Sörkällegatan 4. Då fick man lösa övergångsbiljett och byta vid torget för att komma ända hem till Egersberg i andra ändan av stan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar