fredag 22 augusti 2014

HEJ HOPP OCH YABBA-DABBA-DOO!

I tidningen Se från 1969 konstaterade Gits Olsson att dagspressens födelseannonser blev allt hurtigare och frispråkigare.



Den i särklass vanligaste varianten var:
Det blev som vi ville
Det blev en kille
En annan löd så här:
Knallhatten har kommit.
Och så här kunde det också låta:
Yabba-dabba-doo!
Gia och Mikael fick en bror på pappas födelsedag.



Den gode Gits frågade sig då hur det skulle låta om denna farsot spred sig till dödsannonserna och inledde med följande förslag:
Hej hopp, i dag har farsan kilat vidare.
Så snabbt som tiderna förändras dröjer det kanske inte alltför länge, konstaterar Gits och fortsätter:
När gamla mor får hjärtslag under blåbärsplockning, brukar ju detta tillkännages för allmänheten i den vanliga svenska dödsannonsen där barn och barnbarn bedyrar att hon gått bort ”djupt sörjd och saknad”. Men det är väl en tidsfråga när dödsfall under blåbärsplockning annonseras så här:
I höst blir vi blåsta på sylten,
i går hängde mamma in skylten.



Skomakarn som lämnat jordelivet kan i den mån han håller sig med Göteborgs-Posten i sin himmel läsa om sig själv:
Skomakare Holm har vänt näsan i vädret
Är det nån som vill ha det kvarblivna lädret?
Den kommunala annonseringen kan förväntas anslå samma hurtiga form för tillkännagivanden:
Sopåkare Hansson har just kolat vippen
därför vi nödgas att stänga på tippen.



För att inte tala om alla dessa fackföreningar som annonserar när deras medlemmar går ur tiden.
Persso som i femton år burit fanan
halka i går under tunnelbanan.
Avdelning 21 av Svenska Elvisparförbundet
Offer för våldsamheter hyllas sålunda:
Nilsson blev slagen ihjäl med ett spett
meddelas endast på detta sätt.
Ett annat exempel på detta kusliga framtidsperspektiv är denna:
Trumslagar-Johnsson i Närkes-Finn
haver helt plötsligt trillat av pinn.



Det vore ju förfärligt, avslutar Gits i tidningen Se från 1969, om våra dödsannonser skulle se ut på det här viset om tio-femton år. Det vore ju nästan lika förfärligt som det är på födelseannonsernas område i dag. När folk annonserar så här:
En flicka på 3000 gram
juldan till oss titta fram
så är det inte mycket stilenligare än om det annonserades så här:
Mormor, 70 kilo, 80 år
råkade helt plötsligt tuppa av i går.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar