måndag 8 juli 2013

SOV I RO I ÖSTERSUND

I Östersund var det dags att stiga av Inlandsbanetåget för att övernatta.


Vi uppsökte den kommunala fritidsbyn och blev erbjudna natthärbärge i en barack med namnet Sov i ro på en skylt ovanför ytterdörren.
Sedan vi burit in packningen och gjort oss hemmastadda slog jag mig ner vid ett litet bord i det spartanskt möblerade rummet. Där blev jag sittande en stund och studerade utsikten som bestod av en gräsplätt med ett stängsel och lite tallskog bortanför.


Plötsligt slog det mig att detta var en barack av sådan typ att om någon kom och körde upp en tv-kamera i ansiktet på mig och frågade hur jag upplevde min situation just nu, skulle jag automatiskt svara att om jag bara fick fast arbete och bostad ute på stan så kunde jag nog klara mig både från droger och fortsatt brottslighet.


Själva namnet Sov i ro lät också lite hotfullt på något sätt. Det påminde olyckbådande mycket om Vila i frid och gav associationer till uttryck som Två skopor mull och Av jord är du kommen, och jag tvekade länge om jag skulle våga gå och lägga mig på kvällen.
Fortsättning följer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar