I nummer 43 hittar jag en text som avslöjar att det var det här året som svenska folket fick färg-tv i den tidens enda tv-kanal.
Om detta skriver Gits Olsson under vinjetten Mummel i kön längst bak i tidningen:
Det var ju så att man bodde några månader i USA i våras och glodde på färg-TV i en liten stad i Vilda Västern. Man hade aldrig sett färg-TV förr och var helt tagen av fenomenet. Visserligen var det lite svårt med gruppbilderna, därför att gubben till vänster var blå i ansiktet medan gubben längst till höger var gul som en kines, men eftersom det fanns flera programkanaler att välja på, kunde man eliminera obehaget genom att koncentrera sig på gruppbilder av kineser.
I en utsändning från New York förekom Gunnar Myrdal i en intervju. Han hade grönt hår och det klädde honom.
Det enda vi aldrig klarade var Del Monte tomatsås,vilken förekom i en reklamsnutt som vevades ett par gånger i timmen, Inte annat än jag kan förstå ska tomatsås vara röd, men den sås som rann som en mäktig lavaström över vår bildruta två gånger i timmen var ibland svart, ibland chokladbrun, ibland gredelin, ibland blå. Vi köpte en burk Del Monte i snabbköpet och öppnade för att kolla saken. Jo, Del Monte var röd i det privata. Men vi lyckades aldrig få den röd i TV under de tre månader vi ansträngde oss.
Färgen i TV satte sina spår i
programgruppernas arbete. Mannen som läste väderleksutsikterna på
kanalen från Denver hade aldrig lyckats komma över det här med
färg. Weatherman Bowman hette karln, en liten prick med stor kran
och en fruktansvärt bräkande västerndialekt.
Liksom meteorologerna i svensk TV
ritade han kartor. Men han nöjde sig inte med att rita, han färglade
dem också. Han målade molnbankar, han målade skyfall, han målade
blixtrande röda åskfronter och ibland när han var inspirerad höll
han på i evigheter.
Alldeles utmattad kastade han sedan pastellkritorna ifrån sig och flämtade:
Sen tog han två steg närmare kameran, viskade till tittarna och sa:
-Men oss emellan sagt så blir det inte alls så vackert i morron. Mitt knä värker så att det blir storm och regn.
Vi undrade länge varför TV-bolaget lät väderkillen hållas. ända tills en granne avslöjade saken. Weatherman Bowmans väderkartor skickades direkt från studion i Denver till en konsthandel om hörnet, där de försåldes som konstverk för priser mellan 50 och 200 dollar!”
Och under vinjetten ”Har ni hört den här?” hittar jag följande historia:
Jag fortsätter läsa och återkommer
med en ny rapport.
Ja jäklar i det! Urbra!
SvaraRadera