onsdag 17 juni 2015

INREGNAD PÅ DASSET

Det fanns en tid då det alltid ösregnade på midsommarafton.
Kanske inte så mycket när man var ute och röjde på 60-talet som längre fram i livet.
Då pratar vi 90-tal, och jag har en bestämt känsla av att det måste ha ösregnat i stort sett varenda midsommarafton under hela detta decennium.


Det hände sig till exempel vid den tiden att det en gång kom en sådan störtskur när jag satt på utedasset vid den lilla stugan vid havet att jag inte kunde ta mig därifrån.
Jag hann nätt och jämnt in och sätta mig på dasset innan regnet kom. Sedan började det smattra oroväckande och allt häftigare innan det hela steg till ett sådant crescendo att jag trodde taket skulle störta in på den lilla byggnaden.


Det var det värsta slagregn jag någonsin varit med om, och jag fick en allt starkare känsla av att jag skulle bli dränkt om jag gick ut i det.
Och det märkliga var att det aldrig verkade upphöra. Jag blev sittande på dasset i mer än en timmes tid och läste i en gammal Rekord-Magasinet från 1953 tills jag kunde rabbla uppställningen från målvakt till vänsterytter på det svenska landslaget i fotboll som presenterades som lagbild på baksidan efter att ha besegrat Danmark med 3-1 i Köpenhamn den 21 juni.


Med jämna mellanrum gläntade jag på dörren men då höll vinden på att slita upp den och jag såg hur regnet piskade marken och vattnet forsade i floder utanför. Efter en dryg timme avtog regnet så pass att jag vågade springa de trettio meterna till stugan men då hade trätrallen utanför dasset blivit så blöt att jag halkade och slog mig på ena skinkan.
Till den efterföljande festen i området kom jag haltande, mörbultad och kraftigt försenad.


Tilläggas kan att midsommar icke endast är en högtid, det är också den tid på året då det är som ljusast på nätterna. Efter midsommar blir varje natt några minuter längre. Eller som redaktör A brukar uttrycka det:
- Nu vänder det. Nu blir dagarna kortare. Nu dröjer det inte länge förrän hösten är över oss och sedan är det snart jul.


Om någon invänder att då gäller det att njuta av stunden så länge den varar svarar han:
- Försök inte. Nu går det snabbt mot mörkare tider. Man hinner knappt hälla upp en grogg på balkongen förrän det börjar snöa.
Glad midommar tillönskas alla läsare.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar