onsdag 24 juni 2015

REGLER FÖR GRÄSKLIPPNING

När jag köpte ny gräsklippare fick jag för mig att jag kanske borde läsa igenom instruktionsbokens säkerhetsförskrifter också.


Eftersom jag alltid har använt mig av denna typ av enkel handgräsklippare utan motor eller andra tekniska finesser, har jag alltid trott att det bara var att ta fram gräsklipparen och köra.
Nu vet jag bättre. Sådant lättsinnigt resonemang är inget för den riktige klipparen. Här är det stränga regler som gäller. De är uppdelade i tolv olika punkter, och när jag har läst igenom dessa inser jag att jag regelbundet och utan undantag i flera årtionden har brutit mot samtliga.


Det första av gräsklippningens budord lyder ”Klipp aldrig barfota”. Jag klipper ofta barfota, men i det sammanhanget vill jag gärna framhålla att jag ibland faktiskt har åtminstone sandaler på fötterna. Men precis som om textförfattaren hade förutsett detta, står det i förklaringen till första budet: ”. . . eller när du bär öppna skor av typ sandaler eller remskor”.
Andra budet lyder ”Läs bruksanvisningen noga”, och det har jag aldrig gjort tidigare.
Bud nummer tre lyder: ”Försäkra dig om att gräsmattan är fri från grenar, stenar och skräp”, och det var det länge sedan jag slutade med att kolla.


Extra förbryllad blir jag när jag läser femte budet, ”Klipp ej när andra personer, speciellt barn, eller husdjur är i klippområdet”. Här saknar jag ett förtydligande om säkerhetsavstånd och vad som menas med ”klippområdet”. Får barnen gå på gatan utanför? Får de sitta på trappan och titta på? Och hur gör man om en katt kommer gående över gräsmattan?


Frågorna är många i den svenska sommaren. Det gör att jag blir sittande i två timmar i garaget innan jag kommer igång med klippandet. Då har det börjat skymma ute, så jag är på gränsen att bryta även mot sjätte budet ”Klipp endast i dagsljus”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar