fredag 27 september 2013

VAD ÄR DET FÖR RAS?

För en tid sedan var det en som ringde hem till Berra och frågade.
–  Vad är det för ras?
–  Förlåt? sa Berra.
–  Jag undrar bara vad det är för ras, sa mannen.
–  Tja sa Berra. Det ramlade ner ett par böcker från bokhyllan för en stund sedan, men något ras vet jag inte om jag vill kalla det. Inget större i alla fall.



–  Nu förstår jag ingenting, sa mannen.
–  Dessutom begriper jag inte hur du kan veta det, sa Berra.
–  Vad menar du? sa mannen.
–  Om du inte bor i lägenheten bredvid alltså, sa Berra. Men dom är ju bortresta.
–  Driver du med mig? sa mannen.
–  Jag vet inte vem du är och jag förstår inte vad du har med mina böcker att göra, sa Berra men då hade mannen redan lagt på.

 
Några sekunder senare ringde det igen. Nu var det en dam som undrade vad det var för ras.
–  Det var ett väldigt tjat om dom här böckerna, sa Berra. Jag har ju redan ställt upp dom igen.
–  Vad är det för ras? upprepade damen.
–  Om du menar vilken sort så är det vanliga inbundna böcker i enkla band och om du vill veta titlarna så kan jag titta efter. Vänta lite bara . . . Drömmar till döds av Ruth Rendell, Piskan av Patricia Highsmith och Smak för döden av P D James.
–  Usch så hemskt, sa damen.
–  Ja, och det är kvinnliga författare allihop, sa Berra.
–  Ja men nu gällde det . . . började damen.
–  Förresten så läser väl jag vilka böcker jag vill, sa Berra. Det här är tre gamla deckare som jag har tagit fram och ställt ytterst i bokhyllan för att läsa om. Och så rasade dom i golvet när bussen körde förbi. Märkvärdigare var det inte.
–  Jag har nog kommit fel, sa damen.
–  Förmodligen, sa Berra.

Men knappt hade han lagt på förrän det ringde igen.
–  Hur gamla är dom? var det en man som undrade.
–  Gamla? sa Berra.
–  Du har glömt sätta ut hur gamla dom är, sa mannen.
–  Sätta ut? sa Berra.
–  Måste du upprepa vad jag säger hela tiden? sa mannen.
–  Måste du ringa hit och ställa konstiga frågor? sa Berra. Vem är du förresten?
–  Du ska väl inte annonsera att du säljer hundvalpar om du inte vill svara på frågor, sa mannen och la på.


Då började Berra ana att här förelåg ett misstag. Någon hade tydligen annonserat om försäljning av hundvalpar och så hade hans telefonnummer hamnat där eller så var det ett snarlikt nummer eftersom folk tydligen ringde fel hela tiden.
Fortsättning följer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar