tisdag 28 augusti 2018

FÄRG-TV OCH HÖGERTRAFIK

I tidningen Se från 1967 hittar vi följande citat som bland mycket annat påminner oss om att det detta år förekom både färg-TV-premiär och omläggning till högertrafik i Sverige-


Carl-Gustaf Lindstedt i boken Far åt höger: Och så sjunger vi den nya svenska nationalsången ”Hell dig du högra Nord!”

Ingvar Orre, TV-kritiker, om färg-TV-premiären: Från Vingåker klagar Expressens TV-kritiker över att Mahalia Jacksons läppar smetade ut. Det blir väl att lägga på en tusenlapp och köpa en kyssäkta apparat.

Stina om nya Saltkråkefilmen: Farbror Melker är inte med och trillar i vattnet men det blir nog kul ändå.


Marcus Wallenberg: Man snyter inte två miljarder hur som helst ur nosen på en katt. Åtminstone behöver man riva sig lite i håret först.

Cello, om nöjeslivet: Vid den tid på morgnarna då vi brukar beställa väckning, då beställer andra vickning. Det finns ingen rättvisa.

Tage Danielsson: Ungdomen är och förblir Sveriges framtid. Det ansåg redan de gamla grekerna.


Jolo: Jag fattar inte vad det är för fel på cocktailparties. Jag kommer inte på fler än att jag tycker det är pin livat och vart jag går ser jag dessutom just dessa som kritiserar cocktailparties så våldsamt.

Torvald Gahlin: Skönhetstävlingar ska hållas klockan sju på morgonen just som damerna har stigit ur sängen.

Åke Cato: Det sägs att petroleumbolagen och pressfotografernas riksförbund i förening ska utse årets ”Miss Fotogenique”.


Kar de Mumma: En fin herre i Norrland kallade sig ”disponentdirektör”. När han lät anmäla sig för ett besök hos konsul Enhörning i Sundsvall satte denne fram två stolar.

Stig Ahlgren om Bibeln i form av tecknade serier: Invändningen att Frälsaren inte får presenteras i sällskap med Fantomen, Stålmannen och Orädda Oskar vittnar om genant obekantskap med den person i vars personliga PR det ingick att sitta till bords med råskinn och tullsnokar.

Insändare i Aftonbladet: Den handelsresande från Blekinge som trampade mig på handen när jag kröp av Ålandsbåten i förra veckan bör passa sig. Ses vi igen tänker jag inte lägga fingrarna emellan.

1 kommentar: