tisdag 13 oktober 2015

FAST I HISSEN

Jag fastnade i en hiss här om dagen. Eller rättare sagt så var det väl hissen som fastnade mellan två våningsplan medan jag befann mig i den.


Jag hade stigit in i hissen tillsammans med en främmande dam och en lika främmande herre. Just som jag tryckte på knappen för nästa våning hördes ett slamrande ljud och så blev hissen stående stilla.
Hoppsan, sa den främmande damen.
 Det skulle man kunna säga, sa den främmande herren.
 Ja, här står vi och kan inte annat, sa jag.


Det tog nog inte mer än ett par minuter förrän hissen satte fart igen och strax därpå kunde vi stiga ur på nästa våningsplan.
Men det är märkligt hur ett par minuters nervös väntan i en hiss kan sätta fart på tankeverksamheten. Under denna korta tid hann jag nämligen erinra mig en rad glasklara detaljer i en lång händelsekedja från ett annat betydligt mer äventyrligt hissdrama.


Det inträffade under en semestervecka i Grekland. Tillsammans med mitt ressällskap bodde jag högst upp på tionde våningen i ett av Atens hotell.
Den första dagen tog vi hissen ner för att gå ut och titta på stan. I höjd med receptionen upptäckte jag att jag hade glömt mina solglasögon på rummet.
 Vänta här. Jag är strax tillbaka, sa jag och vände om.
Det blev upptakten till ett hisnande hissäventyr som jag ska redogöra för senare i veckan,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar