onsdag 30 augusti 2017

VAD KVINNOR TÄNDER PÅ

I nummer 45 av tidningen Se från 1971 skriver Gits Olsson att han inte längre är avundsjuk på alla dessa svällande muskelberg till män som tidigare varit nära att ge honom komplex på badstranden, där de gått omkring och bröstat sig för grupper av hänförda damer.


Nu konstaterar han nämlige att kvinnor tänder på helt andra saker och hänvisar till en artikel i Dameras Värld av Kerstin Thorvald.
Så här skriver hon:
Från mina tonår kommer jag ihåg en film där Bette Davis var en komplicerad ung kvinna på båtkryssning. Hon träffar en man. Han vill bjuda henne på en cigarett. Hon nickar. Då tar han två cigaretter i sin mun, tänder båda, drar två djupa halsbloss och räcker över den ena till henne. Det flickor. Det är nånting.”


Detta är en filmscen som även Gits Olsson minns väl. Han vet till och med att han som tände cigaretten hette Paul Henreid, en filmförförare från Österrike, som flytt till USA och blev hårt exploaterad av Hollywood under krigsåren på 40-talet, skriver Gits och fortsätter:.


"Han tände sina cigaretter två gånger om kvällen en hel vecka på Röda Kvarn i Örebro och salongen suckade av förtjusning.
Sedan skulle alla killar i stan vara Paul Henreid. Jag också. Britta i växeln var min Bette Davis. Någon Atlantkryssning var det inte tal om, men Storbron över Svartån hade ett fint räcke och slöt man ögonen kunde man med lite fantasi inbilla sig att åns porlande mellan dammluckorna var The Pacific Oceans brus kring stäven på Queen Mary. Att alla medpassagerarna på promenaddäck pratade närkingska fick man överse med.


Jag tittade Britta djupt i ögonen och sa i magen ungefär som Henreid:
– Cigarett?
Britta nickade på engelska.
Jag förde två cigaretter till min mun, tände, drog halsbloss och överräckte den ena till Britta. Hon mottog cigaretten, fortfarande med sin blick i min, och drog ett halsbloss även hon.


Sedan hostade flickebarnet så jag trodde hon skulle gå sönder.
Jag beslöt att skriva till Henreid, Warner Bros, Hollywood, LA, Calif och fråga vad han körde med för märke.
Det kan inte ha varit Buffalo med munstycke.”
Så långt Gits Olsson.


För egen del minns jag Paul Henreid bäst från Casablanca. Det var han som spelade Victor Laszlo och övertog Ingrid Bergman från Humphrey Bogart och gömde sig för tyskarna på Ricks bar innan planet lyfte mot Lissabon i dimman, så det var ingen gammal filmcharmör vem som helst.


1 kommentar: